top of page

מהפכת הגישור בגירושין



בחודש ספטמבר הקרוב (2015) עתיד להיכנס לתוקפו החוק להסדר התדיינויות בסכסוכי משפחה (יישוב מוקדם של הסכסוך), התשע"ד-2014.

מטרת החוק

לסייע לבני-זוג ולהורים וילדיהם ליישב את הסכסוך המשפחתי בדרכי שלום ובהסכמה ולצמצם את הצורך בהתדיינות שיפוטית ובתוך כך להפחית את העומס על בתי המשפט ובתי הדין הרבניים.

המצב הקיים

עד כה, התאפשר לכל אדם שחפץ בפתיחת הליכים משפטיים כנגד בן-זוגו בשל סכסוך משפחתי לממש את רצונו מבלי לנקוט בהליך מקדים, בכפוף לכללי מרוץ הסמכויות בין בית-המשפט לענייני משפחה לבית הדין הרבני, אמנם גם במצב המשפטי הנהוג כיום מופנים הצדדים ליחידות הסיוע ע"י הערכאות המשפטיות, אלא שהתהליך עשוי לקחת זמן רב בשל העומס הרב בערכאות אלו.

אין ספק שהמצב הקיים מאפשר את קיום המאבקים הקשים המתחוללים בין הצדדים וגורם נזקים עצומים צדדים ולילדים והשינוי מתבקש.

כולי תקווה שבכנסת החדשה אם יתבצע שינוי בחוק אזי הוא יהיה שיפור לחוק ולא להיפך.

המצב העתידי

לא תתאפשר הגשת תביעה לערכאות השיפוטיות מבלי למלא אחר התנאי המקדים שקובע החוק- הגשת בקשה ליישוב סכסוך לערכאה בה בכוונתו להתדיין.

החוק החדש מחייב את בני-הזוג להשתתף במספר פגישות ביחידת הסיוע, כאשר רק בתום התקופה הנ"ל, המוגדרת כ"תקופת ניסיון", יוכלו הצדדים להגיש תובענה הנוגעת לסכסוך ביניהם במידה והליך יישוב הסכסוך לא צלח.

הזוגות יוזמנו לארבע פגישות מהו"ת – מידע, היכרות ותיאום – ביחידות הסיוע וזאת תוך 45 יום ושם יאובחנו על ידי אנשי מקצוע, לרוב עובדים סוציאליים, ויינתנו להם ייעוץ והדרכה תוך ניסיון להגיע לפתרון והסכמות. אם ההליך יישא פרי, תמליץ יחידת הסיוע להפנותם ליישוב הסכסוך בדרך חלופית דהינו דרך הגישור או בתצורה אחרת המובילה להסכמות ובמידה והתהליך לא יישא פרי בני הזוג יופנו לדיון משפטי.

משך זמן ההליך אמור להימשך כ 90-60 יום.

הגשת בקשה ליישוב סכסוך אינה מונעת מבן-הזוג המבקש את האפשרות להגיש בקשה לסעד זמני או סעד דחוף הנחוץ כדי להבטיח את הליך יישוב הסכסוך.

מדובר בחוק מעולה שיוביל להפחתת הסכסוכים וירידה במאבקים הקשים של הגירושין, כמו כן עקב העומס הרב כנראה שיחידות הסיוע הקיימות יצטרכו עזרה ואולי בהמשך יפעלו גם להרחבת יחידות הסיוע. אך בינתיים העזרה תגיע מהגישור הפרטי שאמנם יקר יותר מיחידות הסיוע אך קצר יותר ומעמיק יותר ויכול להוביל להסכמות בדרכים יצירתיות ונותן מענה מיידי.

עם כניסת החוק החדש מרוץ הסמכויות יאבד מהכוח וההשפעה שיש לו כעת, מאחר וסכסוכי גירושין רבים יסתיימו בגישור וללא התדיינות בערכאות וכל היתר יעברו מסע והבשלה לפני הדיונים בערכאות .

המתנגדים העיקריים לחוק החדש הם כמובן – עורכי הדין, אלו שמתפרנסים מקיומו של הסכסוך בין זוגות מתגרשים. לפי נתונים סטטיסטיים אחד מכל שלושה זוגות מחליט להתגרש, דבר שהופך את תחום הגירושין לענף עסקי וכלכלי רחב מאוד, ממנו מתפרנסים עורכי דין רבים.

החוק החדש אמור להוביל לפתרון כבר בתחילת הדרך, וזאת לפני שמסע הנקמה והמעשים המכוערים מתפרצים, במסעי הגירושין המכוערים מספיק שצד אחד רואה רק את עצמו ולכן מנסה להשיג כמה שיותר מהרכוש המשותף שנצבר במהלך הנישואין ומנסה להזיק בדרכים שונות ומגוונות לצד האחר .

הסיפורים שתשמעו על מסעי הגירושין לעיתים הם סיפורים מעבר לכל דמיון ומספיק שיש צד אחד שלא מעוניין בסיום הסכסוך על מנת שהמסע הזה יהיה ארוך ומתיש.

המסע מלווה תחושות תסכול ואכזבה ולבסוף, בסוף מגיעים אם בהחלטת הערכאות או בהסכמה לתוצאה דומה או פחות טובה לפחות לאחד הצדדים מתוצאה שהייתה מתקבלת בעזרת הגישור ובכל הזמן היקר הזה שבו הושקעו כספים רבים ואנרגיות יוצאים מותשים לדרך החדשה – תגידו, איפה הראש שלנו, איך ייתכן שאנו נותנים לתחושות הנקם והכעס להשתלט עלינו?

וכשיש ילדים בסכסוך מה איתם? איום ונורא!!! הילדים לא בחרו בסכסוך הזה ונושאים בהשלכות הסכסוך , למה זה מגיע להם?

לפיכך, אין ספק שבעקבות החוק החדש שמוגדר כהוראת שעה ויחול כשלוש שנים כניסיון נחזה בשינוי מהותי בגירושין בישראל וזאת כמובן לטובת כולנו ההורים והילדים ויש לברך על חוק זה ועל הליך הגישור.

מאיר גז


מאמרים

מאמרים מומלצים
מאמרים אחרונים
ארכיון
תגיות
No tags yet.
עקוב אחרינו
  • Facebook Basic Square
bottom of page